

Roberts stap naar accountmanager bij Zonneplan
Alice

Na drie jaar werken als installateur begon Robert te zoeken naar iets anders. “Ik kwam van school en ik was daar klaar mee. En ik wist niet zo goed wat ik wilde,” vertelt hij. Via-via rolde hij de techniek in en leerde hij steeds meer: van assisteren bij het plaatsen van panelen tot zelfstandig complete installaties uitvoeren. Toch bleef er iets knagen: is dit het nou?
De eerste kennismaking met Zonneplan
Robert werkte als installateur regelmatig samen met Zonneplan. “Ik merkte dat die samenwerking heel fijn was. Het was goed geregeld en de producten waren van goede kwaliteit. Daar merk je gewoon aan dat Zonneplan een prettig bedrijf is.”
Wat hem daarnaast opviel, was de cultuur. Ook al had hij alleen contact met de logistiek en operations-afdeling, het gaf hem een positief gevoel. “Ik had wel het idee dat dat allemaal wel goed zat. Je voelt dat het een bedrijf is met een frisse kijk op hoe ze het aanpakken.” Bij ons betekent dat korte lijnen, veel verantwoordelijkheid bij de teams zelf en een aanpak die continu gericht is op verbeteren en vernieuwen. Daardoor blijft de organisatie wendbaar en voelt iedereen zich betrokken bij het resultaat.
Van techniek naar klantcontact
Hoewel Robert techniek leuk vond, ontdekte hij dat hij er nog meer energie uit haalde om met klanten bezig te zijn. “Ook als wij op locatie waren, vond ik het eigenlijk het leukste om ervoor te zorgen dat die mensen een goed gevoel hadden en dat alles op orde liep. Vanuit die interesse dacht ik: is de combinatie van techniek, commercie en klantencontact niet wat ik zoek?”
Dat bracht hem op het pad van accountmanagement. “Toen ineens dacht ik, ja, volgens mij moet ik dat gewoon uitproberen om daar achter te komen.”
Het voelde meteen als thuiskomen
Vanaf het sollicitatiegesprek voelde Robert dat hij de juiste keuze had gemaakt. “Ik weet nog wel, ook op mijn sollicitatiegesprekken, maar ook in de eerste maand hier, dat ik gelijk dacht: ja, ik heb de goede keuze gemaakt. Want het voelde eigenlijk als thuiskomen. En dat is heel apart, want ik was hier nog nooit geweest.”
De overstap van een klein team naar een grote salesvloer beviel hem direct. “Inmiddels is de hele salesfloor, nou ja, ik zou haast willen zeggen dat zijn allemaal vrienden geworden. Je leert heel veel mensen kennen en ik vind het heel fijn dat er hier gewoon reuring is.”
Begeleiding en support
De overstap naar accountmanagement ging natuurlijk niet zonder leermomenten. “Je moet natuurlijk wel je draai vinden. Ik had nog nooit verkocht. Het salesvak leer je niet zomaar in drie maanden; daar blijf je stappen in maken.”
Daarbij hielp de intensieve start bij Zonneplan. “De academy is best wel intensief. Je zit een maand lang in de academy wat dan ook weer wordt afgewisseld met de werkvloer, leest veel en krijgt enorm veel nieuwe informatie. Alsof je weer even terug naar school gaat. Dat maakt impact, maar je leert er wel echt alles wat je nodig hebt.”
Ook in de praktijk stond Robert er niet alleen voor. “Ik zit tegenover mijn tafelhoofd. We kunnen het heel goed vinden, maar hij is ook echt wel mijn mentor.” Daarnaast wijst hij op de samenwerking met collega’s: “Als je ergens tegenaan loopt, kun je hier altijd iedereen vragen: hoe doe jij dit? Iedereen heeft wel iets meegemaakt en helpt je verder.”




Terugkijken zonder spijt
Waar Robert vooral trots op is? Dat hij de sprong durfde te wagen. “Ik ben denk ik het meest trots op dat ik uiteindelijk gewoon de keuze gemaakt heb om het te gaan doen. Nog geen één keer heb ik daar spijt van gehad.”
Zijn advies voor anderen die twijfelen: “Als jij niet kan stoppen met erover nadenken moet ik het wel doen of niet doen? gewoon doen. Het ergste wat er kan gebeuren, is dat het toch niet wat is. Dan heb je nog steeds niks verloren, alleen maar geleerd over jezelf.”
Wat voor hem werken bij Zonneplan bijzonder maakt? Dat is meteen duidelijk. “Het eerste wat in me opkomt zijn de collega’s. En wat ook heel tof is: de producten. Je verkoopt liever iets waar je achter staat. Dat maakt het makkelijker én leuker.”
Overweeg jij ook zo’n stap?
Roberts verhaal laat zien dat je bij Zonneplan kunt groeien, ook als je uit een heel andere hoek komt. Met de juiste begeleiding, een hecht team en producten waar je trots op kunt zijn, zet je stappen die je carrière veranderen.
Benieuwd of accountmanagement bij Zonneplan ook iets voor jou is?
Bekijk de vacature en ontdek waar jouw toekomst begint.
Gerelateerde vacatures
